Voor schoolleiders PO: gratis e-book 📥 Praktisch met Lef Wijzer
Praktische werkvormen voor morele reflectie, direct toepasbaar in jouw praktijk.

Vragen en antwoorden over morele dilemma's voor schoolleiders

Veelgestelde vragen over moreel leiderschap in het onderwijs

1. Wanneer is een dilemma een moreel dilemma?

Een dilemma wordt moreel zodra waarden botsen en elke keuze iets kost. Het gaat niet om óf je handelt, maar welke waarde je laat voorgaan en welke je opgeeft. Bijvoorbeeld: aandacht voor één leerling tegenover de veiligheid van de groep. Geen enkele optie voelt echt goed, en dat kan je klem zetten. Morele reflectie helpt dan: door stil te staan bij de waarden die meespelen, ontstaat er regie, ademruimte en zicht op een haalbare volgende stap.

2. Wat is het verschil tussen een moreel en een ethisch dilemma?

Dit is een veelgestelde vraag! Het verschil is subtiel, maar juist in de praktijk belangrijk om te snappen.

Een moreel dilemma is het persoonlijke, knagende gevoel van: “Dit klopt niet” of “Ik zit klem”. Het gaat om jouw eigen geweten, je normen en waarden. Het is die innerlijke tweestrijd waarin je afvraagt: “Wat vind ik het juiste om te doen?”

Een ethisch dilemma gaat een stap verder. Hier kijk je niet alleen naar wat jij persoonlijk vindt, maar naar wat goed is voor het grotere geheel: je team, de leerlingen, de school. Het draait om het afwegen van principes, rechten, plichten en gevolgen. Het is het moment waarop je systematisch nadenkt en de gereedschapskist van de ethiek inzet – zoals zorgethiek of plichtsethiek – om tot een haalbare en verantwoorde keuze te komen.

Kort gezegd: je morele kompas laat je voelen dat er een dilemma is. Je ethische kompas helpt je bedenken hóé je er mee om kunt gaan, zodat je regie kunt voeren, het team meekrijgt en zelf ademruimte houdt.

3. Ik vertrouw op mijn morele kompas. Waarom zou ik dan toch tijd nemen voor reflectie?

Heel begrijpelijk! Een sterk moreel kompas is je grootste kracht. Maar reflectie is niet het tegenovergestelde van vertrouwen; het is juist de zorg en aandacht die ervoor zorgt dat je kompas scherp en betrouwbaar blijft.

Denk aan je moreel kompas als een trouwe wandelpartner. Je vertrouwt erop dat die de weg weet. Maar soms loop je door een dichtbegroeid bos, waar paden door elkaar lopen. Reflectie is dan even samen stilstaan, de kaart erbij pakken en checken: “Klopt het pad dat we volgen nog? Zien we allebei hetzelfde?”

Het gaat er dus niet om dat je je kompas niet vertrouwt, maar dat je het onderhoudt. Juist als schoolleider met een sterk moreel besef helpt reflectie je om:

  • Scherp te blijven in situaties waar geen simpel ‘goed’ of ‘fout’ is

  • Bewuste keuzes te maken in plaats van op de automatische piloot te handelen

  • Je blinde vlekken te leren kennen, zodat je kompas nóg betrouwbaarder wordt

Kortom: reflectie is geen teken van twijfel, maar van krachtig leiderschap. Het is het onderhoud van het instrument waar je het meest op vertrouwt – en dat maakt het verschil voor jou én je team.

4. Wat is morele reflectie? En hoe doe ik dat?

Morele reflectie is kort gezegd stilstaan bij de vraag: ‘Waarom zit ik hier eigenlijk klem?’ Het is niet piekeren, maar onderzoeken. Het is een essentieel onderdeel van moreel leiderschap waarbij je onderzoekt welke waarden er precies onder druk staan. Je doet het door jezelf vragen te stellen als: "Wat maakt dit zo lastig?" of "Wat zou ik een collega in deze situatie adviseren?"

5. Wat is een moreel beraad? Is dat niet heel zwaar?

Een moreel beraad klinkt zwaar, maar het is eigenlijk gewoon een gestructureerd groepsgesprek over een lastige kwestie, met één belangrijke regel: het doel is niet om tot één oplossing te komen, maar om alle perspectieven te horen en te begrijpen. Het is een manier om samen wijzer te worden, zonder dat iemand gelijk hoeft te krijgen.

6. Wat is zorgethiek? En wat heeft dat met onderwijs te maken?

"Zorgethiek draait niet om 'zorgen voor' in de zin van verzorging, maar om 'caring'. Zorgethica Joan Tronto (1993, p. 103) omschrijft dit als de brede, morele praktijk van het onderhouden en repareren van onze wereld, zodat we er samen goed kunnen leven. Vanuit dit perspectief stelt zorgethiek de vraag: "Wat is goede zorg in deze specifieke situatie?

In het onderwijs gaat dit dus niet alleen over goede leeropbrengsten, maar over de vraag:

  • Wat hebben deze leerling, dit teamlid en deze ouder nu nodig om te floreren?

  • Hoe onderhouden we de relaties en de sfeer in de school?

  • Hoe zorgen we voor onszelf en voor elkaar, zonder op te branden?

Het is het tegenovergestelde van 'afvinklijstjes-leiderschap'. Het is oog hebben voor de menselijke maat en altijd afwegen wat op dát moment het beste is voor alle betrokkenen.

7. Ik heb geen tijd voor uitgebreide reflectie. Moet het altijd zo zwaar?

Nee. Soms moet je snel handelen. Morele reflectie kan ook kort en doelgericht zijn. Het gaat erom dat je even stilstaat bij je keuze. Dat kan een snelle check zijn: "Doe ik dit voor het protocol, of voor de mensen?".
Die paar seconden bewustzijn maken je handeling al meer moreel onderbouwd.

8. Hoe herken ik een moreel dilemma bij mijn team?

Je herkent het vaak aan de taal: "Ja, maar..."-redeneringen, emoties als frustratie of onmacht, of het gevoel dat het team rondjes draait. Signalen zijn: veel over hetzelfde probleem praten zonder voortgang, of net doen alsof een probleem niet bestaat.

9. Is er een vast stappenplan?

Nee, elk dilemma is uniek. Er is geen recept met 5 stappen naar de perfecte oplossing. Wél zijn er werkvormen en handreikingen die je helpen om het gesprek op een andere, productievere manier te voeren. Het gaat om het proces, niet om de uitkomst.

10. Welke tools voor moreel beraad en reflectie zijn beschikbaar voor schoolleiders?

Ik merk dat er in het veld nog weinig praktische handreikingen beschikbaar zijn die schoolleiders écht ondersteunen bij morele dilemma's. Voor wie zich wil verdiepen in moreel beraad, is het boek 'In gesprek blijven over goede zorg' van Hans van Dartel en Bert Molewijk een echte aanrader. Het biedt praktische overlegmethoden die je kunt inzetten in je team.

Mijn aanpak richt zich op het delen van praktische kennis uit de dagelijkse onderwijspraktijk. Op mijn platform vind je:

  • Korte werkvormen (30 seconden – 15 minuten): Mini-momenten voor in je dagelijkse praktijk om snel richting te vinden en je moreel kompas te oefenen.

  • Verdiepende methodieken (30 – 90 minuten): Oefeningen voor jezelf of met je team, gesorteerd op thema, werkstijl en type vraagstuk.

  • Blogs met ervaringsverhalen: Eerlijke verhalen van mezelf en andere schoolleiders voor erkenning en herkenning. 👉 Lees de blogs

  • Advisering over ondersteuning: Voor situaties waarin schoolleiders of teams diepgaande, externe ondersteuning nodig hebben (bijvoorbeeld bij het structureel implementeren van moreel beraad), werk ik samen met gespecialiseerde professionals uit mijn netwerk. Ik kan je adviseren en in contact brengen met de juiste persoon.

Ik ontwikkel continu nieuwe praktische handreikingen. Mocht je zelf ideeën hebben of iets tegenkomen dat volgens jou goed zou passen, dan hoor ik het graag via antoinette@praktischmetlef.nl.

11. Wat is moreel leiderschap in het onderwijs?

Moreel leiderschap gaat niet over het volgen van protocollen, maar over het onderhouden van het weefwerk van relaties in je school. Het is het moedige handelen in complexe situaties, zonder pasklare antwoorden – maar mét de vastberadenheid om verantwoordelijkheid te dragen voor de hele gemeenschap die je leidt. Het is de keuze om het morele gesprek wél aan te gaan, ook als dat ongemakkelijk is.

12. Hoe blijf je moreel overeind in de hectiek van de dag?

Door te accepteren dat je het niet altijd weet. Moreel leiderschap is geen kwestie van altijd het juiste antwoord hebben, maar van de moed hebben om te vragen: "Klopt dit nog?" Het gaat erom dat je ook op de drukke dinsdagmiddag een moment neemt om af te stemmen met je morele kompas. Soms is dat een snelle check met een collega, soms een moment voor jezelf. Het is een kwestie van oefenen.

13. Bronnen & verdieping

Mijn aanpak is onder meer geïnspireerd op het werk van:

  • Zorgethiek: Joan Tronto, Nel Noddings, Andries Baart, Inge van Nistelrooij en Lisette Bastiaansen (aandachtige betrokkenheid in onderwijs)

  • Fenomenologie: Max van Manen (gericht op het begrijpen van de menselijke ervaring)

  • Moreel Beraad: Hans van Dartel en Bert Molewijk

Vraag niet beantwoord?

Stel deze via antoinette@praktischmetlef.nl dan krijg je persoonlijk antwoord.

Referenties:

Baart, A. J. (2007). Een theorie van de presentie. Lemma.

Bastiaansen, L. (2022). Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding [Doctoraal proefschrift, Universiteit voor Humanistiek]. Garant.

Noddings, N. (2013). Caring: A relational approach to ethics and moral education. (3rd Ed.) University of California Press.

Tronto, J. C. (1993). Moral Boundaries: A Political Argument for an Ethic of Care. Routledge.

Van Dartel, H., & Molewijk, A. C. (2014). In gesprek blijven over goede zorg: Overlegmethoden voor ethiek in de praktijk. Boom uitgeverij.

Van Manen, M. (Ed.). (2002). Writing in the dark: Phenomenological studies in interpretive inquiry. Althouse Press.

Van Nistelrooij, I. (2008). Basisboek zorgethiek: Over menslievende zorg, moreel beraad en de motivatie van verpleegkundigen. Berne Media.